MUDELLENNUKI
OSADE KUJU JA KONSTRUKTSIOON
Tiib
ja saba. Mudellennukitel kasutatavad tiivakujud on toodud joonisel.
Olenevalt mudeli otstarbest ja konstruktsioonist, antakse tiivale pealtvaates
täisnurkne, trapetsiline või elliptiline kuju. Konstruktsiooni
lihtsuse ja küllaltki heade aerodünaamiliste omaduste tõttu
on levinuim täisnurkse kujuga tiib. Lihtsamatel
mudellennukitel tiiva otsad ümardatakse või tehakse trapetsikujulisteks
ning antakse tiivale ühekordne V-kuju 8-12º. Konstruktsiooni
lihtsustamiseks kasutatakse mudelitel ka sirget tiiba 15-25º-liste
„kõrvadega“. Rekordmudellennukite tiibade otsad tehakse
aerodünaamiliste omaduste parandamiseks elliptiliste otsakaartega
ja antakse tiivale kahekordne V-kuju: keskosas 3-7° ning otstes
10-20º.
Mudellennuki
suunapüsivuse parandamiseks antakse mõnikord tiivale noolekuju
3-5º.
Ringkiirusmudellennukitel on otstarbekohane üleni trapetsiline
tiib, kus tiiva väikese ulatuse tõttu on erineva kujuga
ribisid vähe. Vabaltlendavatel mudellennukitel on tiiva suurema
ulatuse tõttu trapetsilisel tiival erineva kujuga ribisid palju,
mis teeb nende valmistamise väga aegaviitvaks. Sama on kehtiv ka
elliptilise tiiva kohta, milliseid esineb välismudellennukitel
väga harva, kuigi ta on aerodünaamiliselt parim kõigist
eespoolnimetatud tiivakujudest.
Tiiva sõrestik koosneb talast (või taladest), ribidest,
esi ja tagaserva liistust ning otsakaartest. Tiiva keskmist, kere peal
või sees asuvat osa nimetatakse keskpinnaks, tiivapooli konsoolideks.
Ribid annavad tiivale nõutava profiili. Lihtsama konstruktsiooniga
tiibadel painutatakse ribid lapikutest liistudest (A). Niisuguseid nn.
liistribisid kasutatakse sisemudellennukitel ja skemaatilistel välismudelitel.
Lameribid (B) valmistatakse kahest lapikust liistust või vineeriribast.
Nad annavad tiivale suure väändekindluse, kuid nende valmistamine
on aegaviitev ja nõuab suurt täpsust. Kummimootoriga mudellennukite
ja väiksemate, õhukese tiivaprofiiliga purimudellennukite
ribid valmistatakse õhukesest pärna- või haavalauast
(C). Suurematel purimudellennukitel ja kolbmootoriga mudelitel tehakse
ribid. vineerist ning varustatakse kergendusaukudega (D).
Ribide paksus on 200-300 mm laiusel tiival 1-1,5 mm, kitsamatel tiibadel.
0,5-1 mm.. Tiivapoolte ühendus- ja murdekohtadel tehakse ribid
3-4 mm paksused ning tavaliselt ilma kergendusaukudeta. Eriti vastutusrikastes
kohtades, näiteks tiiva ja kere ühenduskohtades, tugevdatakse
ribisid liistude pealeliimimisega.
Ribidevaheline kaugus on kitsastel, 100-150 mm laiustel tiibadel 40-60
mm; keskmistel, 150-200 mm laiustel tiibadel 50-80, mm ja veel laiematel,
tiibadel 80-100 mm. Tiiva profiili paremaks säilitamiseks on soovitav
kasutada tavaliste ribide vahel nn. poolribisid, mis ühendavad
tiiva esiserva liistu talaga.
Tala (või, talad) annab tiivale vajaliku- tugevuse. Tala tüüp
ja asetus olenevad mudeli tiiva konstruktsioonist ja suurusest- ning
ribide kujust. Kõige, levinumad talade tüübid on kujutatud
joonisel.
Õhukese
profiiliga mudellennukitel täidavad tala ülesannet esi- ja
tagaserva liist (A). Lihtsamatel mudelitüüpidel kasutatakse
täistala (B), mis kujutab endast serviti asetatud tugevat liistu.
Kitsast kõrget täistala kasutatakse ka lameribidega tiivasõrestikes.
Täistala on väga lihtne valmistada, kuid on suurematel mudelitel
kasutamiseks liiga raske; seepärast kasutatakse enamikel võistlusmudelitel
kahevöölist tala (C). Talavöösid seovad omavahel
tiiva ribid. Talale suurema paindekindluse andmiseks kaetakse mõnikord
tala küljed vineeri või paberiga. Väikestel õhukese
proffiliga mudelitel (peamiselt kummimootorigd mudelitel) on levinud
paljuvööline tala (D), mis koosneb 3-5-st peenest liistust.
Kitsatiivalisel mudelil asub tala tiiva esiservast 20-25% tiiva laiuse
kaugusel. Laiematel, kahetalalistel tiibadel, on eesmine tala 20-25%
ja tagumine 60-70% tiiva laiuse kaugusel.
Tala materjaliks kasutatakse tiheda ja sirge siüüiga männipuitu.
Kahevöölisel talal peab olema ülemine vöö alumisest
veidi suurema ristlõikega. Sõltuvalt tiiva profiili paksusest
ja mudeli kaalust on tala vööde ristlõiked 1-1,5 m-se
tiivaulatuse puhul 2*2-3*2 mm. Tiivaulatustel 1,5-2 m sobivad ristlõiked
3*2-3*3 mm; veel suurema ulatusega tiibadel peab vööde ristlõige
olema 4*4-4*5 mm. Tagumise tala vööd tehakse esimese tala
vöödest 1,5-2 korda peenemad.
ServIiistud annavad tiivale kindla piirjoone. Esiserva liist võib
olla asetatud ribisse serviti, nurgeti või küjega. Kaalult
kõige, kergem on esimest tüüpi servIiist, mida kasutatakse
peaaegu kõikidel mudelitel.
Nurgeti või küljeqa vastu ribi asetatud servIiiste kasutatakse
siis, kui on vaja profiili ninaosa kuju eriti täpselt välja
töötada ja kui mudeli kaal ei ole sealjuures määrava
tähtsusega (kiirusmudellennukid). Esiserva liistude mõõdud
on väikestel mudelitel 2*3-2*5 mm ning keskmistel ja suurematel
3*4-3*5 mm. Materjalilks on mänd või pärn.
Tagaserva liist valmistatakse samuti männist ja antakse talle ristlõikes
trapetsiline kuju (B). Liistu laiuseks võetakse, olenevalt tiiva
laiusest, 7-12 mm. Muutuva laiusega tiibadel (trapetsilistel ja elliptilistel)
väheneb tagaserva liistu laius tiiva otsa poole. Liistu serva ei
hööveldata liiga teravaks, sest see võib põhjustada
sõrestiku kaardumist. Ribid liimitakse servliistu sisse saetud
sälkudesse või sidestatakse tagaserva liistuga Iiimmuhvi
abil. Sõrestiku tugevdamiseks liimitakse tihenduskohtadele mõnikord
joonistuspaberist kolmnurgad.
Tiiva otsakaared painutatakse bambusest või liimitakse kokku
mitmest männiliistust. Tömbi otstega tiibadel saetakse otsakaared
välja 1,5-2 mm paksusest vineerist või voolitakse pärnapuust
(seest õõnestada!). Otsakaared peavad tiiva esi- ja tagaservas
ühtuma paksuselt täpselt esi- ja tagaserva liistudega.
Suurematel mudellennukitel (tiiva ulatusega üle 1,5 rn.) tehakse
transpordi hõlbustamiseks tiib lahtivõetavana.
Tavaliselt käib tiib lahti täpselt keskkohalt (ülatiivalistel
mudelitel), või kere juurest. Tiiva konstrueerimisel tuleb piirduda
võimalikult ühe (või kahe) ühenduskohaga, sest
mida rohkem neid on, seda enam kaalub mudel. Kõige lihtsam ja
kaalult kõige kergem on tiivapoolte ühendamine nn. keeltega,
mis surutakse tihedalt vastavatesse pesadesse - karpidesse. Kui mudellennuki
kere laius on alla 40 mm, kinnitatakse keeled kere külge ja karbid
tiivapoolte külge; laiema kere puhul toimitakse ümberpöördult.
Keeled valmistatakse männiliistust, alumiiniumplekist või
vineerist. Väga sobivaks keelte materjaliks on duralumiinium.
Ühe
talaga tiival tuleb lisaks keelele toetada tiiva tagaserva bambuspulgakesega,
mis läheb tiiva ribisse saetud auku ning tagab tiivale õige
seadenurga; kahetalaliel tiiival kasutatakse enamasti kahte keelt, mis
ühendab talade kohal tiiva kerega.
Puust keeled liimitakse talavööde vahele ja ühendatakse
niitmähisega; alumiiniumplekist keeled kinnitatakse neetide, montaaikruvide
või niitmähiseqa tiivale liimitud täiteklotsi külge.
Normaalmudellennukitel koosneb saba horisontaalsest stabilisaatorist
ja vertikaalsest kiilust (A). Kummimootoriga mudelitel on saba enamasti
kahe küiluga, mis kinnituvad stabilisaatori otstesse (C). Sisemudellennukitel,
mõnikord ka taimermudelitel paigutatakse kiil raskuskeskme allaviimiseks
stabilisaatori alla (B). On katsetatud ka V-kujulist saba, mis aerodünaamilistelt
omadustelt on parem normaaltüüpi stabilisaatorist ja kiilust,
kuigi mudeli reguleerimine on tunduvalt keerukam (D).
Stabilisaatorl kuju valitakse sarnane tiiva kujuga, kuid väiksema
külgsuhtega. Sõltuvalt kere kujust on kiilu kõrgus
1/3-1/4 stabilisaatori ulatusest. Kõrge kitsa kere puhul peab
ka kiil olema kõrgem, madala kere puhul madalam. Kiilu kuju on
trapetsiline või elliptiline, olenevalt kere ja tiibade kujust
ning mudellenduri maitsest.
Kahekiilulise saba puhul võetakse mõlema kiilu laius veidi
suurem stabilisaatori laiusest ja kõrgus 1/4 stabilisaatori ulatusest.
Stabilisaatorl ning kiilu ribide, talade ja servliistude konstruktsioon
on sarnane tiiva samade osade konstruktsioonile. Kummimootoriga mudelitel
valmistatakse kiil ja stabilisaator ühe tervikuna ja kinnitatakse
kerele kummilindiga. Suurematel mudelitel valmistatakse kiil kerega
ühes tükis, kuid stabilisaator eraldi. Stabilisaatorit võib
kiilu külge kinnitada mitmel viisil.
Kui
stabilisaatoripooled on üksteisest eraldatavad, siis kinnitatakse
nad kiilu külge ümmarguste 3-6 mm läbimõõduga
bambuspulkade või alumiiniumtorudegaga (A). Kinnituspulgad liimitakse
kiilu külge ja karbid stabilisaatoripooltesse. Teine kinnituspunkt
tuleb valida niisuguse arvestusega, et stabilisaatori seadenurk oleks
muudetav, mis hõlbustab mudeli reguleerimist. Üks võimalus
on kinnitada stabilisaatori esiserva liistu külge sektor, mille
asendit saab reguleerida, kruvi abil. Stabilisaatori võib kinnitada
veel kiilu tagaserva väljalõikesse (B) või kiilu
peale montaaikruviga (C). Stabilisaatori seadenurka saab viimasel
puhul muuta kiilu ja stabilisaatori vahele asetatavate plaatidega.
Võistlustel punktisüsteemis ei ole kasulik lasta mudellennukil
lennata üle 5 minuti, sest mudel võib kaduda silmist. Lennuaja
piiramiseks varustatakse mudel sellisel juhul klapp-stabilisaatoriga
või mõne muu mehhanismiga, mis teatava aja möödumisel
sunnib mudeli maanduma. Klapp-stabilisaatorid kinnitatakse kiilu või
kere külge nii, et nad võivad pöörduda kinnitussõlme
ümber. Lennu algul on stabilisaatori tagaserv ühendatud kiiluga
terastraadist konksude ümber tõmmatud niitrõnga abil.
Konksude vahel on niidirõngasse seotud süütenöör
(süütemöör valmistatakse kingapaelast, mida immutatakse
kaaliumpermaganaadi küllastatud vesilahuses. Kuivatatud süütenööri
põlemiskiirus määratakse katseliselt.), mis teatava
aja rnöödumisel põletab niidi läbi ning kummi
tõmbab stabilisaatori negatiivse nurga alla.
Purimudellennukitel kinnitatakse kiilu tagaserva pöördetüür,
mis on kõrgstardil neutraalasendis, kuid pärast mudeli nöörist
vabanemist saab stardikonksuga ühendatud automaadi tegevusel väljalöögi
ning paneb mudeli ringlema. Ringlev mudel ei lenda stardipaigast kaugele
ning püsib hästi tõusvates õhuvooludes. Automaat
töötab järgmiselt: stardil tõmbab nöör
stardikonksu ette ning pöördetüüriga ühendatud
terastraat hoiab tüüri neutraalasendis; kui stardinöör
vabaneb stardikonksust, tõmbab vedru pöördetüüri
kõrvale ning mudel hakkab ringlema.
Kere.
Aerodünaamiliselt on ideaalne tilgakujuline kere. Kuid konstruktsiooni
lihtsustamiseks ja mudeli püsivuse suurendamiseks antakse kerele
enamasti teistsugune kuju. Üldiselt on kere kuju ja konstruktsioon
sõltuvad mudeli skeemist ja osade vastastikusest asetusest.
Pealtvaates antakse kerele sujuvad sümmeetrilised vormid kusjuures
enamikul mudeleist on tiiva kinnituskohal kere piirjoon sirgjooneline.
Ka külgvaates püütakse kujundada kere võimalikult
sümmeetriline (kõrgtiivalised mudelid) kuid siiski on enamikul
mudeleist kere ebasümmeetriline – pealmine osa sirgem, alumine
kumeram. Tiib kinnitatakse otse kerele või profileeritud pealisehitusele
– püloonile. Mõnedel kummimootoriga mudelitel kinnitatakse
tiib kere peale paigutatud traattugedele.
Joonisel
on toodud tüüpilisi purimudellennuki kere kujusid. Selle mudelitüübi
kere püütakse kujundada peensusteni voolujoonelisena. Küllaldase
tugevuse saavutamiseks tehakse kõrgele asetatud stabilisaatoriga
purimudelitel kere tagumine osa suhteliselt jämedam. Kummimootoriga
mudellennukitel, millel tiib on kere peal nihutatav, peab kere olema
pealt lame ja tasane, et tiiva asendi muutmisel ei muutuks seadenurk.
Teliku ühendamiseks antakse kere alaküIjele tugev kumerus.
Kummimootori mahutamiseks peab kere tagaosa olema suhteliselt suure
ristlõikega.
Kolbmootoriga rekordmudellennukitel paigutatakse tiib kere peale või
madala, kabiinikujulise pülooni otsa. Püloon annab kerele
ilusama kuju ja võimaldab otstarbekohaselt paigutada kütusepaaki.
Taimermudellennukitel on kere, varustatud kõrge pülooniga,
mis nagu kasvab sujuvalt kerest välja.
Aerodünaamilise väärtuse suurendamiseks kaetakse mudeli
mootor kapotiga. Sagedamini kaetakse kapotiga ainult mootori karter,
kuna, silinder jääb mootori paremaks jahutamiseks katmata.
Kere kuju ristlõikes oleneb mudeli skeemist ja konstruktsioonist.
Lihtsamatel purimudellennukitel on kere kolm- või nelinurkse
kujuga. Rekordmudellennukite, keredele antakse ristlõikes viisnurkne,
kuusnurkne või ovaalne kuju. Kummimootoriga mudellennukitel,
samuti taimermudellennukitel on kere ristlõige ristkülikukujuline
või ümmargune. Kolbmootoriga mudellennukitel kasutatakse,
väga mitmesuguse ristlõikega keresid. Rekordmudelitel eelistatakse
ristkülikukujulisi või viisnurkseid keresid. Ringkiirusmudelitel
on kere tavaliselt pealt- ja altpoolt ümardatud.
Kere sõrestike tüüibid on kujutatud joonisel. Konstruktsiooni
järgi liigitatakse kered:
Ribi-
ja raamsõrestikul võtavad kerele mõjuvad jõud
vastu 3-4 või rohkem tala. Ribisõrestikul on kujuandvaiks
osadeks vineerist või õhukesest puitlauast ribid; raamsõrestikule
annavad kuju talasid ühendavad põikliistud. Ribisõrestikku
kasutatakse purimudellennukitel, raamsõrestikku - mootormudellennukitel.
Eriti purimudellennukitele vajaliku sileda- pealispinna ja sujuva voolujoonelise
kuju saab kaunkeredel, mis valmistatakse tavaliselt läbinisti pärnapuidust.
Kaunkered õõnestatakse seest tühjaks, jättes
kere tühemikku mõned vaheseinad, mis väldivad külgede
sissemuljumist. Kerele mõjuvad jõud võtab vastu
kerekauna 0,5-2 mm paksune sein. Torukere kujutab endast vineerist või
alumiiniumist toru. Torukeresid esineb ringkiirusmudellennukitel ja
taimermudellennukitel. Segasõrestik koosneb puust õõnestatud
või vineerist painutatud harjast ja põhjast, mis on omavahel
ühendatud põikliistude või ribidega. Suure tugevuse
tõttu kasutatakse seda peamiselt ringkiirusmudellennukitel.
Tala mõõdud olenevad sõrestiku tüübist.
Ribisbrestikus on tavaliselt kaks kuni neli tala; 1200 mm pikkuse kolmnurkse
kerega purimudellennukil võetakse kaks ülemist tala mõõtudega
3*8 mm, alumine 4*4 mm. Rohkemate talade puhul on üksikute talade
mõõdud 3*2, 3*3 või 3*5 mm. Sõltuvalt kere
pikkusest on kummimootoriga mudelitel raamsõrestikuga kere talade
mõõdud 2*2, 2,5*2,5 või 3*3 mm. Kere nina- ja sabaosa
tugevdatakse raami vahele asetatud diagonaalidega (2-3 tk.). Kummimootoriga
mudelile saab sobiva, hea väändekindlusega kere, kui asetada
kõik põikliistud diagonaalselt.
Kolbmootoriga mudellennukitel valmistatakse kere ninaosa ribisõrestikuga
(kuni tiiva või pülooni tagaservani) ja sabaosa raamsõrestikuga.
Niisugune kere on mootoriraami, kütusepaagi, teliku ja tiiva kinnituskohtadel
küllaldase tugevusega ning sabaosas küllalt kerge.
Purimudellennuki kerel on ees ninaklots, mis voolitakse pärnapuidust
ja varustatakse õõnsusega trimmraskuse jaoks. ninaklotsi
võib valmistada ka kahest ristamisi kokkuliimitud vineerplaadist;
vahed täidetakse kujuandvate täiteklotsidega.
Talade otsad liimitakse ninaklotsi külgedesse lõigatud soontesse.
Kummimootoriga mudelitel liimitakse kere esimesele raamile tavaliselt
1-2 mm paksusest vineerist ribi, mis varustatakse avaga ninaklotsi jaoks.
Ava suurus oleneb kummimootori ristlõikest. Kui kummimootor koosneb
20 kummilindist 3*1 mm, siis peab ava olema vähemalt 20*20 mm;
40 lindi puhul aga mitte väiksem kui 30*30 mm. Liiga väikese
ava puhul võivad ribi servad lõikuda kummilintidesse ja
põhjustada mootori ennaegse purunemise. Nupuga propelleri puhul
peab ninaklots olema eest lame, muul juhul sujuvalt ümardatud.
Kummimootoriga mudelitel lõpeb kere sabaosa kummimootori konksuga
varustatud, äravõetava sabaklotsiga või läheb
sujuvalt üle kiiluks. Viimasel juhul liimitakse kere raami külge
vineeri- või tselluloidplaadid, millesse on puuritud kummimootori
kinnituspulga jaoks 5-6 millimeetrise läbimõõduga
augud. Pulk ise valmistatakse bambusest või alumiiniumtorust.
Kolbmootoriga mudellennukitel sõltub kere ninaosa konstruktsioon
mootori tüübist. Mootoritel AMM-4 ja K-16 on kinnituskäpad
propellerivõlliga paralleelsed, seetõttu tuleb kasutada
mootoriraami.
Raami võib valmistada kahest 10*12 mm jämedusest männliistust,
mis ühendavad kolme esimest ribi (A). Esimene ribi valmistatakse
3-4 mm paksusest vineerist. Mootoriraami võib valmistada ka alumiiniumplekist
ja kinnitada otse esimese ribi külge (B). Esimese ribi tugevdamiseks
sidestatakse see järgmise 2-3 ribiga. 2-4 täiendava liistu
abil. Samuti toimitakse ka nende mootorite puhul, mis kinnituvad äärikuga
otse esimese ribi külge (C). Kere esiosa tugevdamiseks kaetakse
see kolme esimese ribivahe ulatuses vineeri, pärnalaukeste või
riidega.
Kere sõrestiku ribisid on kõige lihtsam valmistada 1-2
mm paksusest vineerist või 2-3 mm paksusest pärna või
haavalauakesest (A). Eriti tugevad ribid saadakse siis, kui ribi iga
serv valmistatakse eraldi lauakesest ja liimitakse siis kokku (B). Samalaadselt
võib ribisid valmistada liistudest, mis liimitakse kokku papist,
vineerist või tselluloidist nurkadega (C).
Erilist tugevust nõudvates kohtades (tiiva ja teliku kinnitusribid)
kasutatakse liistude pealeliimimise teel tugevdatud vineeriribisid (D).
Mootorikapotid ja propellerinupud pinnitakse õhukesest alumiiniumiplekist,
vormitakse tselluloidist või liimitakae šabloonklotsil kokku
paberiribadest. Mootori osadele, kütusepaagile j a muudele mehhanismidele
ligipääsemiseks varustatakse kere luukidega.
Telik maamudellennukitel. Teliku toed valmistatakse
terastraadist OVS, VS (klaverikeeletraat) või bambusest. Mudelitel
kaaluga kuni 400 g võib kasutada ühe toega (ainult peatoega)
telikut; raskematel mudelitel tuleb kasutada peatoe kõrval abitugesid.
Teliku laius rataste kohalt on 16-20% tiiva ulatusest. Traadist pea-
ja abitugede minimaalsed läbimõõdud, olenevalt mudeli
lennukaalust, on toodud tabelis.
Telikuid on kolme tüüpi: ühe-, kahe- ja kolmerattaline
telik. Kõige praktilisem on kaherattaline telik, mis kaitseb
hästi mudelit vigastuste eest stardil ja maandumisel.
Üherattalisi telikuid kasutatakse mudellennukitel õhutakistuse
ja kaalu vähendamise eesmärgil.
Üherattalise
telikuga mudel toetub eest teliku rattale ja tagant kahekiilulisele
sabale (A); teliku halvaks küljeks on mudeli kaldumine stardil,
mis võib põhjustada lennu ebaõõnnestumise.Mõnedel
mudelitüüpidel, näiteks tiibmudellennukitel kasutatakse
mudelile õige stardiasendi andmiseks kolmerattalist telikut (B).
Mudellennuki transporteerimise hõlbustamiseks tehakse telik äravõetav.
Ühe
toega teliku puhul kinnitatakse tugi alumiiniumklambrite ja montaaikruvidega
kere sõrestiku tugevdatud ribi külge või põhja
alla (A). Kolbmootoriga mudelile on väga praktiline joonisel (B)
kujutatud teliku kinnitusviis. Ribi, mille sisse kinnitub telik, on
kokku limitud kolmest vineeriplaadist, millest keskmine on välja
lõigatud teliku toe ülaosa järgi. Teliku äravõtmiseks
surutakse toed kokku ja tõmmatakse ribi vahelt välja. Mitmetoelisel
telikul kinnitatakse toed klambrite ja montaašikruvidega kere põhja
kiilge (C) või alumiiniumist puksidesse (D). Puksid kinnitatakse
kere talade ja põikliistude ühenduskohtadesse, mis tugevdatakse
vineerist või tselluloidist nurkadega.
Teliku asetus oleneb mudeli osade vastastikusest asendist, kuid reeglina
paigutatakse telik võimalikult propelleri pöörlemistasapinna
lähedale, et vältida propelleri purunemist stardil ja maandumisel.
Kaherattalise teliku puhul on kolmandaks toetuspunktiks terastraadist
sabakark või raskematel mudelitel (2000 g ja raskemad) sabaratas.
Rindtakistuse vähendamiseks tehakse kummimootoriga mudellennukitel
sissetõmmatav telik. Üherattalise teliku sissetõmbamise
mehhanism on kujutatud joonisel. Niitmähisega kinnitatakse teliku
bambusest toe külge terastraadist telg, mis pöörleb kere
põhja külge kinnitatud puksi sees. Telje teine ots on tagasi
painutatud ja ühendatud kummilindiga, mis on niisuguse pinge all,
et mudel oma raskusega telikule toetudes ei lase seda stardil sisse
tõmbuda. Mudeli maast eraldumise momendil tõmbab, kummi
teliku sisse. Samasugust mehhanismi võib kasutada ka kaherattalise
teliku sissetõmbamiseks. Sissetõmmatava teliku puuduseks
on see, et mudel peab maanduma kere põhjale; see tingib klapp-propelleri
kasutamise.
Väiksemate mudellennukite rattad (läbimõõduga
30-50 mm) valmistatakse 4-6 mm paksusest pärnalauakesest (soovitav
mitmekihilisest) ja varustatakse puksidega.
Rattaid võib kokku liimida ka vineerseibidest ja pukside asemel
kasutada ratta külgedele liimitud tselluloidplaadikesi. Kaalu kokkuhoiu
mõttes valmistatakse suuremad rattad seest õõnsatena.
Kui on käepärast õhukest tselluloidi (0,5-0,8 mm),
võib sellest pressida kaks rattapoolt, mis hiljem liimitakse
kokku atsetooni või nitrolakiga. Rattad paigaldatakse telikutoe
külge joodetud kahe seibi vahele.
Erinevalt vabaltlendavatest mudelitest võib ringkiirusmudellennukitel
telik stardil mudelist eralduda ja jääda maha. Niisugune telik,
täpsemalt stardikäru, on kolmerattaline ja varustatud alusega,
millele toetub mudeli kere. Stardil, propelleri tõmbe mõjul,
surub mudellennuk tiiva esiservaga vastu teliku peal olevat kahvlit
ning liigub koos telikuga senikaua, kuni kerkib üle kahvli ja vabaneb.
Mudel maandub kerele.
Telik vesimudellennukitel. Rataste asendamisel ujukitega
saab telikut kohandada vesistartideks. Start veest on märksa raskem
kui maast, sest vees Iiikumisel on ujukite takistus suurem kui hõõrdumine
ratta puksides. Ujukite veetakistuse vähendamiseks peab mudellennuk
startima võimalikult väikese kiirusega ja eralduma veest
ruttu. Eriti tähtis on see kummimootoriga mudelitel, mille mootori
tööaeg on lühike.
Hoojooksu kiiruse vähendamiseks tuleb suurendada tiiva kohtumisnurka,
paigutades ujukid raskuskeskmest ettepoole. Kui ujukid asuvad raskuskeskmele
liiga lähedal, toimub hoojooks ujukite suure takistuse ja propelleri
tugeva tõmbe mõjul väikese kohtumisnurgaga, ning
mudeli veest eraldumiseks on vaja suurt kiirust; liiga suur kiirus aga
võib põhjustada pärast veest eraldumist mudeli kabreerimise.
Halvemal juhul, kui ei jätku mootori võimsusest küllaldase
kiiruse arendamiseks, mudel üldse ei eraldu veest. Õieti
asetatud ujukitega mudellellennuk eraldub veest mudeli horisontaallennu
kiirusele lähedase kiirusega ja tõuseb sujuvalt.
Ujukitega teliku tüüpidest on kõige levinumad joonisel
toodud tüübid.
Parem neist on telik, mis koosneb kahest suuremast peaujukist ja ühest
saba alla asetatud abiujukist. Selline ujukite asetus tagab hoojooksul
mudeli püsivuse ja võimaldab ära kasutada ratasteliku
tugesid. Ujukitepõhjad võib teha ilma astmeta, sest astme
ülesannet täidab ujuki lai sirge tagaserv (lennu- ja vahest
ka mudellennuasjanduses tehakse ujukite põhjad astmelistena,
et tekitada ujukite all veekeeriseid, mis kergitavad ujuki veepinnale,
hõlbustades seega lennuki või mudeli veest eraldumist).
Kummagi peaujuki veeväljasurve peab võrduma 1,5 kordsele
mudellennuki kaalule.
Arvestamata
koormatust abiujukile, võivad ujukid mudeli seismisel vajuda
niipalju vette, et 1/3 nende mahust jääb vee alla. Abiujukile
langeva väikese koormuse tõttu on selle maht umbes 1/2 peaujuki
mahust.
Peaujukid asetatakse nii, et mudeli horisontaalasendi puhul propeller
ei puudutaks vett. Tagumise ujuki asukoht määrab mudeli asendi
stardil. See valitakse sellise arvestusega, et vees ujumisel oleks mudeli
pikitelg veepinna suhtes 10º tahapoole kallutatud. Mudeli niisugune
asend tagab stardil hea kiirenduse ja kiire veest eraldumise.
Pea- ja abiujukite seadenurgad mudeli pikitelje suhtes, olgu 5-10º.
Nagu juba öeldud, on suur tähtsus peaujukite asetusel raskuskeskme,
suhtes. Nurk ujukite tagaserva mudeli raskuskeskmega ühendava sirge
ja püsttelje vahel peab olema vähemalt 10º.
Mida väiksemon mudeli pinnakoormatus ja suurem propelleri tõmme,
seda suurem see nurk peab olema. Abiujuki asetus raskuskeskme suhtes
ei oma erilist tähtsust.
Peaujukite kaugus teineteisest peab tagama mudeli püsivuse hoojooksul
ja veest eraldumise momendil; on ujukid liiga lähestikku, võib
mudel tuulehoo või propellerireaktsiooni mõjul kalduda
ja puudutada tiivaga vett; on ujukid teineteisest liiga kaugel, ei hoia
mudellennuk hoojooksul hästi suunda ja veest eraldumine toimub
aeglaselt. Kummimootoriga mudellennukitel on ujukite kaugus teineteisest
kuni 8/10 propelleri läbimõõdust; kolbmootoriga mudellennukitel
on ujukite vaheline kaugus võrdne mudeli raskuskeskme kaugusega
veepinnast.
Kahe ujukiga (ilma abiujukita) telikut kasutatakse harva, peamiselt
siis, kui soovitakse säilitada lennukimudeli sarnasust mõne
lennukitüübiga. Erinevalt eelmisest ujukitüübist
varustatakse ujuki põhi 7-10 mm kõrguse astmega, mille
kaugus ujuki ninast peab võrduma 2/5 ujuki pikkusele. Astme asetus
mudeli raskuskeset läbiva vertikaali suhtes määratakse
samuti kui eelmise ujukitüübi tagaserva asetus. Kummagi ujuki
veeväljasurve peab võrduma 1,5-kordsele mudeli kaalule.
Ujukid valmistatakse ribisõrestikuga või lõigatakse
ujuki küljed vineerist (pärnalauast) ja ühendatakse liistudega.
Teliku tugede kinnitamiseks varustatakse ujukid alumiiniumtorust puksidega.
Ujukid kaetakse altpoolt joonistuspaberi või pärnalauakestega
ja pealtpoolt paksu jõupaberiga.
Lennupaatidel on peaujukiks mudeli kere, mis varustatakse kahe astmega.
Mootor asetatakse kere kohale ja kinnitatakse tiiva pülooni külge.
Kere nina- ja sabaosa peavad ulatuma üle veepinna. Kerepaadi laius
on 13-20% kere pikkusest. Laiad kered annavad ise mudelile vees küllaldase
püsivuse; kitsamad varustatakse kere - kügedest välja
kasvavate abiujukitega (“uimedega”).
Kere
esimene aste peab asuma raskuskeskme lähedal ja kohastikku abiujukite
tagaservaga. Tagumine aste olgu raskuskeskmest 40-50% raskuskeskme ja
kere tagaotsa, vahelisest kaugusest tagapool.
Abiujukid on tavaliselt paksu sümmeetrilise profiiliga ja asetsevad
veepinna suhtes 5-7º nurga all. Mudeli reguleerimisel vajalikuks
maast stardiks on soovitav konstruktsioonis ette näha kolmerattalise
teliku kinnitamise võimalus.
Lennupaadi kere on tavaliselt ribisõrestikuga. Kere põhja
keskmine liist peab olema maandumistõugete, vastuvõtmiseks
õige tugev ja ulatuma põhja kattest 4-5 mm välja.
Propeller. Propelleri valikul kasutatakse erilisi graafikuid.
KoIbmootoriga mudellennukitel on propelleri laba profiil kaksikkumer
või tasakumer; kummimootoriga mudellennukitel nõguskumer,
suhtelise paksusega umbes; 5% (A). Labade kuju on enamasti elliptiline
või trapetsiline (B).
Propelleri õhutakistuse vähendamiseks lauglemisel tehakse
kurnmimootoriga mudellennukitel labad tahaklapitavad. Lihtsaim klappimismehhanism
on kujutatud ja töötab järgmiselt: üleskeeratud
kummimootori pinge surub propelleri võllile lükitud vedru
kokku ning kummikonksu pikendus tõmmatakse ninaklotsi kinnitatud
stopp-pulgast mööda. Propelleri pöörlemisel hoiduvad
labad tsentrifugaaljõu mõjul tööasendis. Mootori
mahakeerdumisel väheneb kummilintide pinge ja vedru tõmbab
kummikonksu stopp-pulga taha, mis peatab propelleri; õhusurve
mõjul klapivad labad kere külgedele.
Kahelabaliste propellerite kõrval on laialdaselt levinud ka ühelabalised,
mille eeliseks on klappimismehhanismi ja laba valmistamise lihtsus.
Pärast mootori mahakäimist klapib laba kere peale ilma stoppmehhanismita.
Ühelabalise propelleri tasakaalustamiseks kasutatakse 1-1,5-millimeetrise
Iäbimõõduga terastraadi otsa kinnitatud voolujoonelist
vastukaalu. Sõltuvalt laba pikkusest ja kaalust, asub vastukaal
teljest 35-40% laba pikkuse kaugusel. Rasketel propelleritel asub vastukaal
teljest kaugemal, kergetel lähemal. Pöörleva laba ühepoolse
tõmbe tasakaalustamiseks painutatakse vastukaalu traat pöörlemistasapinnast
15-20º tahapoole ja mõni kraad kõrvale. Vastukaalu
täpne asukoht määratakse katseliselt.
Propellerid valmistatakse pärnast, haavast või peenesüülisest
männist.
Propeller peab olema hästi tasakaalustatud. Klapp-propellerid tasakaalustatakse
enne labade kesktüki küljest eraldamist.
Kummimootoriga mudellennukitel painutatakse propelleri võll,
olenevalt propelleri läbimõõdust, 1,5-2,5 mm paksusest
terastraadist; näiteks 400-450 millimeetrise läbimõõduga
propelleritel peab võlli läbimõõt olema 2
mm. Võlli laagriks on mudeli ninaklotsi asetatud vask või
pronkstorust puks. Võllile, propelleri kesktüki ja ninaklotsi
vahele lükitakse 4-5 tselluloidist või plekist seibi või
väike survekuullaager. Propelleri laagrid peavad olema hästi
õlitatud.
Mõnikord kasutatakse kummimootoriga mudellennukitel vabajooksuga
propellerit.
Sellel
propelleritüübil on võlli otsa painutatud aas, millest
on läbi pistetud kesktüki külge kinnitatud tihvt. Kummi
üleskeeramisel või lahtikeerdumisel pöörleb propeller
koos mootorikummiga; mootori töö lõppemisel vabaneb
tihvt aasast ja propeller pöörleb õhuvoolu mõjul
vabalt. Mudelitel, millel on vabajooksuga propeller, ei kasutata sissetõmmatavat
telikut.