o | |
mittelendavad
lennukimudelid | lendavad lennukimudelid |
|
o | |
MITTELENDAVAD LENNUKIMUDELID Mittelendav
lennukimudel on mingi lennukitüübi täpne vähendatud
koopia. Lennukimudelitel püütakse igas üksikasjas jäljendada
suurt lennukit; seepärast kasutatakse nende ehitamisel materjale,
mis annavad töödelduna võimalikult suurema sarnasuse
päris lennukiga. Metallkattega lennukile iseloomuliku sileda välispinna
saamiseks valmistatakse lennukimudelid Iäbinisti pärna-, haava-
või lepapuidust. Üksikud detailid, nagu propellerid, telik
ja relvad, valmistatakse sageli alumiiniumist. Kabiiniklaasid koolutatakse
võimalikult ehtsa välimuse saavutamiseks tselluloidist.
Lennukimudelid annavad meile hea ettekujutuse ühest või
teisest lennukitüübist ning võimaldavad tundma õppida
ajaloolisi lennuaparaate ja Nõukogudemaa kuulsaid rekordlennukeid.
Lennukimudeli valmistamise käigus õpib lennuhuviline tundma
moodsa lennuki konstruktsiooni ja omandab lendavate mudellennukite ehitamiseks
(puidu töötlemise osas) vajaliku vilumuse. Korralikult valmistatud
lennukimudelit võib kasutada õppevahendina ja kooli, pioneeritoa
või mudellenduri kodu kaunistamiseks. Alates 1953. aastast korraldatakse
lennukimudelite võistlusi. Võistlustel arvestatakse eeskätt
mõõdusuhte täpsust, töö puhtust ja detailide
rohkust (kabiini sisustus, teliku sissetõmbamise mehhanism, relvad
jne.). Mudeli hindamisel arvestatakse veel mudeli paigutuse originaalsust
ja loomulikkust ning konstruktsiooni keerukust. Tööjoonis valminud, otsustatakse, millistesse osadesse jaotada töö hõlbustamiseks mudel ja kuidas ühendada parast üksikosad omavahel. Joonisel on näidatud, kuidas on soovitav jaotada osadeks lennuki UT-2 mudel. Järgneb papist või õhukesest vineerist šabloonide lõikamine. Šablooni kujud kopeeritakse tööjooniselt. Šabloone on vaja: kere pealt- ja külgvaatest, tiiva ja stabilisaatori pealtvaatest, kiilu külgvaatest ja kere ning tiiva ristlõigetest. Šabloonid valmistatakse äärmise täpsusega, sest neist oleneb tulevase mudeli sarnasus lennukiga. Järgnevalt saetakse puust välja ja hööveldatakse täisnurkseks klots, millest valmistatakse kere, ja lauakesed, millest tehakse tiib, stabilisaaltor ning kiil. Mudeli ehitamist alustatakse kerega. Asetanud
kere pealtvaate šablooni klotsile, tõmmatakse selle ümber
piirjoon. Klotsi teisele küljele joonestatakse šablooni järgi
kere külgvaade (A). Nüüd saetakse kere umbes 2 mm väljaspool
kere piirjoont pealtvaate järgi välja (B) ja, liiminud klotsi
ajutiselt uuesti kokku, saetakse kere välja ka külgvaate järgi
(C). Järgnevalt eemaldatakse klotsi ärasaetud osad ja joonestatakse
edaspidise töötlemise hõlbustamiseks kerele sümmeetriatelg
(D). Järgneb kere jämetöötlemine noa ja raspliga
(E), jämetöötlemisel aeg-ajalt kontrollitakse, et kere
ristlõige oleks kogu pikkuses õige (F). Lõplik
kuju antakse kerele peentöötlemisel Iiivapaberiga (G). Peentöötlemist
alustatakse jämedamate liivapaberitega, kuna lõplik lihvimine
toimub peenima numbriga. Peentöötlemise ajal kontrollitakse
šabloonidega kere kuju õigsust.
Sageli valmistab raskusi alumiiniumile omase hõbedase läike andmine mudelile. Nitrolakiga segatud alumiiniumpuuder jääb pärast kuivamist krobeliseks ja rikub mudeli väliskuju. Siin toimitakse järgmiselt: aIgul kaetakse mudel Iäbipaistva õlilakiga ja lastakse kuivada seni, kuni pealispind on veel natukene kleepuv. Nüüd riputatakse mudelile sõrme või marlist tampooniga rikkalikult kuiva.alumiiniumpuudrit, mis kleepub kohe õlilaki pinnale. Pärast õlilaki täielikku kuivamist hõõrutakse mudel pehme lapiga üle ja saadakse kate, mis väliselt sarnaneb poleeritud alumiiniumile. Lennukimudelite alused valmistatakse puust. Mudelid asetatakse alusele 3 mm läbimõõduga terastraadist varda otsa. Aluse kuju oleneb mudellenduri maitsest, kuid suurus peab olema niisugune, et mudel püsiks alusel kindlalt. Alus kaetakse tumedama värviga kui mudel. Väga ilus alus saadakse paksust pleksiklaasist (lennukiklaas). Kahe- ja enamamootoriliste lennukimudelite valmistamisel jaotatakse mudel osadeks üldjoontes samuti kui ühemootorilisedki mudelid. Kuna mootorid kinnituvad tiiva külge, siis valmistatakse need eraldi ja hiljem ühendatakse tiivaga. |
|
i |
|
tagasi | mittelendavad
lennukimudelid | lendavad lennukimudelid |