MUDELLENNUKITE
KOKKUPANEK, STARTIMINE JA REGULEERIMINE
Kokkupanek
ja tasakaalustamine. Valminud mudellennuki osad vaadatakse
üle ja pannakse siis kokku. Pärast kokkupanekut kontrollitakse
tiiva, stabilisaatori, teliku ja mootori kinnitust ning mehhanismide
tööd. Osade kinnitused peavad olema igati kindlad, sest vastasel
korral võivad nad lennu ajal järele anda ning põhjustada
mudeli täieliku purunemise. Järgnevalt kontrollitakse mudelit
eestvaates, et tiib ja stabilisaator ei oleks kaardunud ning asetseksid
õieti. Mudeli kokkupanekul esinevad tüüpilised vead
on toodud joonisel.
Kaardunud
tiib või stabilisaator tulevad enne mudeli reguleerimist õgvendada.
On tiib või stabilisaator pealtvaates kerel viltu, kõrvaldatakse
viga kinnituskoha ümberehitamise teel. Eestvaates viltuse tiiva
või stabilisaatori puhul Iiimitakse madalama kinnituskoha alla
õhuke plaat või kui see ei ole kinnitusviisi tõttu
võimalik, võetakse kinnituskoht lahti ja parandatakse
viga kinnituskoha ümberasetamise teel. Kui kõik puudused
on kõrvaldatud, tasakaalustatakse mudel. Pikkade ja kitsaste
tiibadega mudellennuki puhul (tiiva ulatus üle 1 m, külgsuhtega
üle 10-ne) tasakaalustatakse algul tiib, toetades teda keskkohalt
teravaservalise joonlauaga. Osutub üks tiivapool teisest kergemaks,
tasakaalustatakse tiib liistukeste või tinaplaadikese liimiimisega
kergema tiiva otsale. Tiiva tasakaalu kontrollitakse alati ka pärast
mudeli avariid ja remonti.
Kokkupandud mudeli tasakaalustamine, s.t. raskuskeskme asukoha muutmine,
seisab mudeli nina- või sabaosa koormamises raskusega või
tiiva nihutamisega, eesmärgiga saavutada mudeli tsentreering 25-30%
tiiva keskõõlust (kandva stabilisaatoriga mudeIitel 40-70%).
Enamasti tagab juba mudeli konstruktsioon raskuskeskme õige asukoha,
kuid sageli tuleb seda tasakaalustamisel muuta. Raskuskeskme määramine
selleks otstarbeks valmistatud teravikul on kujutatud joonisel.
Kummimootoriga mudellennuki raskuskeskme asukoha muutmiseks kergendatakse
või raskendatakse propellerit, nihutatakse tiiba või raskendatakse
sabaklotsi. Purimudellennukitel toimub raskuskeskme nihutamine tinahaavlite
juurdelisamise või äravõtmisega ninaklotsi õõnsusest.
Elektrilise süütega kolbmootoriga mudelitel muudetakse süütepooli
ja patarei asukohta; kompressioonsüütega mootoriga mudelitel
raskendatakse mudeli nina või saba lisaraskustega. Raskuskeskme
asukoht märgitakse kerele hästi silmapaistva punktikesega.
Käsistart. Käsistart on mudellennukite reguleerimisel
kõige enam kasutatav stardiliik. Starditõukega antakse
mudelile lennuks vajalik kiirus. Start õnnestub seda paremini,
mida lähem on stardikiirus mudellennuki lennukiirusele. On tõuge
liiga nõrk, vajub mudel enneaegselt maha; liiga tugeva tõuke
puhul ajab mudel nina püsti (kabreerib) ja, jäädes hetkeks
õhku rippuma, suundub siis järsult allapoole.
Iga mudellennukit starditakse kindla, ainult sellele mudelile omase
lennukiirusega. Lennukiirus määratakse eelstartidel umbkaudselt
tunde järgi, lähtudes mudellennuki pinnakoormatusest ja tiiva
proffilist. Suure pinnakoormatuse või õhukese profiiliga
mudelid nõuavad suuremat stardikiirust kui väikese pinnakoormatuse
või paksu profiiliga mudellennukid. Käsistardil peab arvestama
tuule suunda ja tugevust. Nii käest visates kui ka mistahes muud
startimisviisi kasutades suunatakse mudel alati ninaga vastutuult. Tuulevaikusel
või nõrga tuulega antakse mudelile lennukiirus kas täielikult
või osaliselt starditõukega. On tuule kiirus võrdne
mudeli lennukiirusega, siis ei anta mingit tõuget, vaid lastakse
mudellennuk lihtsalt käest lahti. Sellisel juhul püsib mudellennuk
õhus paigal ja vajub startija juures maapinnale. Ületab
tuule kiirus mudellennuki lennukiiruse, ei ole mõtet mudelit
startida, sest mudel sel puhul enamasti puruneb.
Heaks eelharjutuseks käsistardile on jooksustart. Jooksustardil
hoiab mudellendur mudelit parema käega tagantpoolt raskuskeset
ja, alustanud aeglast jooksu, suurendab pidevalt jooksutempot, kuni
mudel liigub õhu suhtes kiirusega, mis vastab tema lennukiirusele.
Sel momendil pole tunda mudeli raskust käele, ning mudel lastakse
lahti.
Nii käsi- kui jooksustardil hoitakse mudellennuk ninaga veidi allasuunatuna
(3-4º horisondi suhtes). Mudellennuki õige asend stardil,
samuti reguleerimisstartidel esinevad vead on toodud joonisel.
Reguleerimisstarte sooritatakse vaikse ilmaga, tavaliselt varahommikul
või hilisõhtul, tasasel, muruga kaetud väljakul,
mille mõõdud on vähemalt 50*50 m. Mootormudelitel
tehakse esialgne reguleerimine seisva mootoriga. Õige kiirusega
starditud, tasakaalustatud mudelil võivad ilmneda järgrnised
vead:
-
Tiiva seadenurk (või tiiva ja stabilisaatori seadenurkade vahe)
on liiga suur või väke. Esimesel juhul suundub mudel algul
järsult üles, siis alla, jälle üles jne; mudellennuk
n.ö. “pumpab”. Viga parandatakse tiiva seadenurga
vähendamisega või stabilisaatori seadenurga suurendamisega.
Teisel juhul suundub käest vabastatud mudel järsult alla
(pikeerib). Normaalse lauglennu saavutamiseks suurendatakse, tilva
seadenurka või vähendatakse seda stabilisaatoril.
-
Mudel läheb pärast starti pöörangusse. Selle,
sageli esineva vea põhjusi võib olla mitu. Enamasti
on see tingitud kaardunud tiivapoolte seadenurkade erinevusest. Viga
parandatakse tiiva ülelakkimise (või vana lakikihi pehmendamisega
vedeldajaga) ning pressi all õgvendamisega (vt. “Töövõtted”).
Mõnikord on see viga tingitud kaardutõmbunud kiilust
või tiiva kinnituse ebakindlusest (tiib asetseb lennu ajal
kerel viltu).
Reeglina kontrollitakse iga stardi eel mudeli sümmeetrilisust,
õiget asendit ja tiiva ning stabilisaatori kinnitust.
Kõrgstart.
Purimudellennukite peamiseks startimisviisiks on mudeli õhkutõmbamine
pika peene nööri või terastraadi abil, mille otsa on
kinnitatud traadist rõngas. Võistlusmäärustiku
kohaselt ei tohi nööri pikkus ületada 100 meetrit. Hästireguleeritud
mudel tõuseb umbes 80 meetri kõrgusele. Mudeli nöörist
vabanemise momendi täpsemaks määramiseks ja nööri
otsa maast ülesleidmise hõlbustamiseks kinnitatakse rõngast
mõni meeter allapoole õhukesest punasest riidest kolmnurkne
lipuke. Konrastiks valitakse lage tasane madala rohuga kaetud valjak,
mõõtudega mitte alla 300*300 m.
Startimine toimub kahekesi: üks mudellendur (startija) hoiab käes
pinguletõmmatud nööri otsa, teine (stardiabistaja)
mudellennukit, mille stardikonksu külge on kinnitatud rõngas.
Nöör peab olema pingutatud otse tuule suunas ja mudellennuki
nina suunatud täpselt vastutuult. 0n soovitav, et nööri
otsa hoidval mudellenduril oleks tuule suuna kontrollimiseks käepärast
lühikese varrega lipuke. On mudellennuk stardivalmis, tõstab
stardiabistaja selle pea kohale nii, et mudellennuki nina oleks suunatud
horisondi suhtes 15-20º üles. Seda nähes tõstab
startija vasaku käe ja pärast käe järsku langetamist
hakkab jooksma. Stardiabistaja, jooksnud mudeliga 5-6 sammu kaasa, laseb
mudellennuki sujuvalt lendu. Stardiabistaja peab enne mudeli lendulaskmist
kontrollima, et nöör oleks pingul. Startija jälgib mudelit,
et selle ebanormaalse käitumise puhul saaks startimise kohe katkestada.
Markab startija, et mudel tõuseb liiga järsult ning nööri
pinge on suur, aeglustab ta liikumist, või tugevate tuulepuhangute
puhul isegi taganeb tuule suunas. Kaldub mudel stardil küljele
või suunast kõrvale, on mõni mudeli osa kaardunud.
Nööri pinget veidi lõdvendades, oodatakse kuni mudel
taastab normaalasendi ja jätkatakse siis startimist. Ei lähe
mudel normaalasendisse, katkestatakse startimine viivitamatult, vaadatakse
mudel üle ja alles pärast rikke kõrvaldamist jätkatakse
startimist.
Toimub tõus normaalselt ja mudel on jõudnud nii kõrgele,
et nöör hakkab mudelit juba alla kiskuma, siis aeglustatakse
sujuvalt liikumist. Mida aeglasemaks jääb Iiikumine, seda
enam lõdveneb nöör ning mudeli nina vajub alla lauglennuasendisse.
Kui nüüd startija jääb seisma, vabaneb rõngas
konksu tagant ja nöör kukub alla. Kõva tuule puhul
aga on tarvis, mudeli nööri otsast vabastamiseks, joosta kiiresti
allatuult või visata nööri ots käest. Stardiabistaja
peab jälgima nööri langemist ning tooma nööri
otsa kiiresti tagasi stardipaika.
Tuleb mudellennuk konksust lahti enneaegselt, peab stardikonksu rohkem
kõverdama. Kui mudel hästi ei tõuse, kinnitatakse
rõngas järgmise sabapoolse konksu küge.
Väga praktiliseks abivahendiks on kõrgstardil tali, mis
koosneb konksu ja rulliga varustatud vaiast ning kahe rulliga pidemest
(rullide asemel võib kasutada ka spinninguridva portselanrõngaid).
Vaia pikkus- on 300 mm, pideme pikkus, 150 mm. Startimine toimub eelkirjeldatud
viisil, ainult selle erinevusega, et startija asub näoga mudeli
poole ja tal ei tarvitse joosta, vaid piisab mõõdukast
käimisest, sest tali ülekande tõttu liigub mudel neli
korda kiiremini startijast. Tugeva tuule puhul tõmmatakse enne
starti nöör niipalju sisse, et tali pide asub vaiast 5-10
m kaugusel. Tali pideme ja vaia vahele jäetud nööriosa
võimaldab tuulepuhangute ajal nööri kiiresti järele
anda või vajaduse korral mudeli nöörist vabastada.
Hästi sobib stardinööriks peenike spinningunöör
või kuni 0,4 mm jämedune terastraat.
Kummimootoriga mudellennukite reguleerimine ja startimine.
Kummimootoriga mudellennukid reguleeritakse sarnaselt purimudellennukitega,
algul käsistardist. Kõigepealt reguleeritakse kummimootoriga
mudellennukit lauglennul seni, kuni ta Iaugleb täiesti sirgjooneliselt
ja püsivalt ega avalda vahimatki kalduvust suuna muutmiseks.
Kummi- ja kolbmootoriga mudellennukite reguleerimisel valmistab mõningaid
raskusi propellerireaktsiooni kõrvaldamine. Nimelt püüab
mudel, millel on parempoolse pöörlemisega propeller, kalduda
mootorlennus vasakule ja mudel, millel on vasakpoolse pöörlemissuunaga
propeller - paremale. Reaktsioonijõu suurus sõltub propelleri
läbimõõdust ja sammust ning mootori võimsusest.
Propellerireaktsiooni kõrvaldamisele asutakse samm-sammult ja
äärmise ettevaatlikkusega.
Kummimootoriga mudellennuki esimese mootorlennu proovistart toimub järgmiselt.
Kummimootorile antakse käsitsi 50-80 keerdu ja hoides vasaku käega
propellerit, võetakse mudel raskuskeskme kohalt paremasse kätte:
Mudel starditakse horisontaalasendis. Lasknud propelleri lahti tõugatakse
mudel hetk hiljem sujuva liigutusega lendu. Ajab mudel järsult
nina püsti, peab kallutama propellerivõlli allapoole; suundub
mudel alla, tuleb panna propeller rohkem üles vedama. Propellerivõlli
asendit muudetakse vineeriplaadikeste asetamisega kere esimese ribi
ja ninaklotsi vahele.
Järgnevalt vaatleme, kuidas mõjutab propellerireaktsioon
kummimootoriga mudellennuki lendu. Olgu öeldud, et reaktsioonijõudu
ei tarvitse taiesti kõrvaldada, kuna see mõiutab mudeli
tõusuvõimet. Kummimootoriga mudel peab tõusma ringlevalt
ja järsu nurga all, et saavutada 45-60 sek. jooksul 70-100-meetrine
kõrgus. Tähendab, reaktsioonijõudu tuleb vähendada
ainult niipalju, et mudel liigselt ei kalduks ega keeraks ennast üle
tiiva alla. Reguleerimisel peetagu meeles, et mudeli kallakut tõusul
muudetkse ainult propellerivõlli nihutamisega külgsuunas,
mitte kunagi aga mudeli tiiva või saba painutamisega või
nende asendi muutmisega. Käsistardil saavutatud sirgjooneline lauglend
peab säilima ka pärast reguleerimist mootorlennus.
Pärast mõningaid proovistarte suurendatakse järk-järgult
mootori pöördeid kuni maksimaalseteni.
Lendab mudel käsistardist laitmatult, proovitakse startida mudelit
maast. Starditeena kasutatakse vineeritahvIitest valmistatud starditeed,
millele asetatud mudelit hoitakse parema käega kere sabaosast ja
vasaku käega propelleri laba otsast. Startimisel on keelatud mudelit
tõugata või maast üles tõsta. Käsistardist
korralikult reguleeritud mudelile ei ole sellised võtted ka vajalikud,
sest pärast propelleri lahtilaskmist eraldub mudel kolhe maapinnalt
ja tõuseb järsu nurga all.
Kummimootoriga vesimudellennukite reguleerimine ei erine maamudellennukite
reguleerimisest.
Kolbmootoriga mudellennukite teguleerimine ja startimine. Kolbmootoriga
mudellennukid reguleeritakse algul käsistardist nagu puri- ja kummimootoriga
mudelleennkidki, Lauglennu reguleerimisel on vigastuste vältimiisel
soovitav asendada propeller mootorivõlile kinnitatud raskusega
või keerata propeller horisontaalasendasse. Laugleb mudel laitmatult,
käivitatakse mootor, kontroIIitakse selle pöördeid ja
püsivat tööd ning lastakse siis mudel käsistardist
mootorlendu. Praktika on näidanud, et proovistardil piisab 20-sekundilisest
mootori tööajast. Elektrilise süütega mootoritel
piiratakse mootori tööd erilise aeglülijaga, kompressioonsüütega
mootoritel - piiratud hulga kütuse kallamisega kütusepaaki.
Esimene mootorstart on peaaegu alati seotud mudeli teatava purunemisohuga,
sest ei ole teada propellerireaktsiooni mõju mudeli lennule.
Seepärast on algajale mudellendurile soovitav startida mudel mootori
normaalpööretest poole väiksema pöörete arvuga
ja järgnevatel startidel järk-järgult üle minna
kõrgemale pöörete arvule.
Sarnaselt kummimootoriga mudellennukitele tohib kolbmootoriga mudeleld
reguleerida mootorlennus ainult propellerivõIIi kallutamdsega
(valja arvatud taimermudellennukid). Propellerireaktsiooni kõrvaIdamiseks
on kasulik panna propeller algul rohkem paremale viltu vedama kui see
hiljem võib-olla vajalikuks osutub. Sama kehtib propelleri allaveo
kohta. PropellerivõlIi kallutamiseks asetatakse mootori kinnituskäppade
Ja raami vahele alumiiniumseibid.
Lendab mudel käsistardis püsivalt ja tõuseb hästi,
katsetatakse maaststardiga. Mudel asetatakse täpselt vastutuult
ja, andnud mootorile täisgaasi, lastakse mudel ilma tõuketa
käest lahti. Hästireguleeritud mudel hoiab hästi suunda
ja eraldub maast kiiresti. Igaks juhuks on soovitav esimesel maaststardil
hoida tiiva vasakut otsa ja joosta mudeliga kaasa kuni selle maast eraldumiseni.
Taimermudellennukite reguleerimisel, erinevalt teistest kolbmootoriga
mudelitüüpidest, propellerivõlli kere pikitelje suhtes
ei kallutata. Kallutamist külgsuunas pole vaja, sest mudeli raskuskeskme
madala asetuse tõttu tõstekeskme suhtes on propellerireaktsiooni
mõju väike. Propelleri allavedu on samuti liigne, sest kabreerimise
väldib kandev stabilisaator, mis “upitab” lennu ajal
saba ülespoole. Sedatüüpi mudelite reguleerimine seisab
sobiva seadenurga leidmises lauglennul katselisel teel. Hästireguleeritud
taimermudel tõuseb järsus spiraalis, läheb peaaegu
ilma kõrguse kaotuseta lauglennule ning laugleb piisivalt.
Tagatiivaga ja tiibmudellennuki te reguIeerimine. Tagatiivaga
mudellennukitel põhjustab raskuskeskme väiksemgi nihkumine
mudeli pikeerimise või kabreerimise. Siin aitab mudeli raskuskeskme
etteviimine 3-4 cm võrra samaaegse tiiva ees asuva stabilisaatori
seadenurga suurendamisega sedavõrd, et stabilisaatori seadenurk
oleks tiiva seadenurgast 3-4º suurem.
Tiibmudellennukitel saab pikeerimist ja kabreerimist kõrvaldada
tiiva geomeetrilise väände suurendamisega 1-2º võrra
või, kui võimalik, kaldtüüride ülespainutamisega,
koormates samaaegselt mudeli nina lisaraskusega.
Ringmudellennukite juhtimine ja reguleerimine. Ringmudellennukite
juhtimine toimub järgmiste reeglite kohaselt:
-
Ohjad peavad stardi ja lennu ajal olema püsivalt pinge all. Kui
ohjad lõdvenevad peab mudellendur juhtpidemega kiiresti taganema,
et saavutada esialgne pinge.
-
Mudelit ei tohi lennutada tuulekiirustel üle 5 m/sek., sest sel
juhul ületab tuule surve tsentrifugaaljõu ja triivib mudelit
niipalju, et ei ole võimalik vältida ohjade lõtvumist
mudeli eest taganemisega. Mudel kaotab juhitavuse ja enamasti puruneb.
-
Enne lendu peab kontrollima ohjade ja ühenduskohIade tugevust
tõmmates ohjasid, kusjuures stardiabistaja hoiab mudelit kinni
pingega, mis üIetab 10-15-kordselt mudeli kaalu.
-
Mudel starditakse allatuult, ülessuunatud kõrgustüüriga.
-
Lennutamist ja reguleerimist tehakse tasasel siledal väljakul,
mis on puhastatud kividest ja rohututtidest.
-
Lennu ajal ei tohi juhtpidet järsult liigutada. Mudeli viimiseks
tõusule tõmmatakse juhtpideme ülemist otsa sujuvalt
veidi enda poole, laskumiseks lükatakse juhtpideme ülemist
otsa sujuvalt endast eemale.
-
Mudel maandatakse pärast mootori seismajäämist. Mida
lähemale laugleb mudel maapinnale, seda enam tõmmatakse
juhtpideme ülemist.otsa enda poole (kõrgustüüri
tagaserva üles), vähendades seega maandumiskiirust. Õigel
maandumisel puudutavad mudeli rattad ja sabakark maad üheaegselt.
-
Lennutamisel peab jälgima üheaegselt mudelit ja horisonti,
et viivitamatult reageerida ebanormaalsetele lennuasenditele tüüri
väljalöögiga.
Reguleerimislendudeks
valitakse tuulevaikne ilm. Enne esimest starti kontrollitakse ohjade kinnitust
ja kõrgustüüri liigutamise mehhanismi tööd.
Mootor käivitatakse ja reguleeritakse ning lastakse stardiabistajal
mudel vabastada (ilma tõuketa). Mudelil lastakse koguda kiirust
ning juhtpideme kerge liigutusega enda poole eraldatakse mudel maast.
Lennu ajal kontrollitakse kas horisontaallennul ei ole juhtpide viltu
(kõrgustüür pidevalt väljalöögiga üles
või alla), mis näitab, et mudeli raskuskeskme asetus ei ole
õige. Kipuvad ohjad lõdvenema, tuleb panna mootor rohkem
väljapoole viltu vedama (või pöördetüüri
väljalööki suurendada): Sageli aitab ka välise tiiva
täiendav koormamine.
Liigub kõrgustüüri mehhanim raskelt, tuleb seda enne
järgmist lendu õlitada või koguni lahti võtta
ja korrastada.
Reguleerimislendudel on soovitav kallata paaki kütust mitte rohkem
kui see on vajalik 5-8 ringi läbimiseks.
|