MUDELLENNUKITE
ARVUTUS GRAAFIKUTE ABIL
Pikipüsivuse
koefitsiendi Ieidmine. Mudellennuki pikipüsivust iseloomustab
koefitsient, mille suurus sõltub tiiva pindalast ja kõõlust
ning stabilisaatori pindalast ja õlast, s.o. vahemaast mudeli
raskuskeskmest kuni stabilisaatori keskmise ribi esimese kolmandikuni.
Mudeli projekteerimisel tuleb pikipüsivuse koeflitsient joonisel
toodud graafiku abil välja arvutada ja kui see osutub lubatust
väiksemaks - suurendada stabilisaatori ja tiiva vahelist kaugust.
Pikipüsivuse koefitsiendi leidmine toimub järgmiselt. Graafiku
horisontaalteljel leiame punkti, mis vastab stabilisaatori pindalale,
ja tõmbame sellest ristsirge üles kuni tiiva pindalale vastava
kaldkiireni. Sealt tõmbame horisontaali paremale kaldkiireni,
mis tähistab stabilisaatori õla pikkust. Saadud punktist
viime vertikaali alumiste kaldkiirteni, mis näitavad tiiva keskmist
kõõlu; sealt viime horisontaali vasaku vertikaalteljeni,
millelt leiamegi mudellennuki püsivuse koefitsiendi.
Joonisel on graafikul toodud näitena pikipüsivuse koefitsiendi
leidmine, kui stabilisaatori pindala on 10,7 ruutdetsimeetrit (dm2),
tiiva pindala 55 dm2 stabilisaatori õlg 7,8 dm ja tiiva keskmine
kõõl 1,8 dm. Mudellennuki pikipüsivuse koefitsiendiks
saame 1,15. pikipüsivuse koefitsendi
leidmise graafik
KaaIuIine arvutus. Mudellennukite projekteerimisel
ja ehitamisel tehakse konstruktsioon võimalikult kerge.
Mudellennuki osade kaalu võib arvutada küllaldase täpsusega
juba projekteerimise käigus. Hiljem, mudeli ehitamisel, tuleb arvutatud
kaalust kinni pidada, et tagada arvutuslike lennuandmete ühtumist
tegelikega. Eriti tuleb kaalus kokku hoida kummimootoriga mudellennukitel,
sest seda tüüpi mudelite, mootorlennu kauguse ja kõrguse
määrab kummimootori kaalu suhe mudeli lennukaalusse. Seda
suhet nimetatakse kummimootori suhteliseks kaaluks. Mida kergem on mudellennuki
konstruktsioon, seda suurem on kummimootori suhteline kaal ja paremad
lennuandmed. Kummimootoriga mudeli lennukaal, mis leitakse kandva pinna
(tiiva ja stabilisaatori pindala) korrutamisel minimaalse lubatud pinnakoormatusega
(12-13-ga), jaguneb umbes järgmiselt: kere – 22%, tiib –
20%, saba – 7%, telik – 6%, propeller – 12% ja kummimootor
33%.
Kontrollimiseks, kas arvutatud kaalust saab mudeli ehitamisel kinni
pidada, on mugav graafikuid, millede abil saab leida ühe või
teise osa kaalu. Näiteks võib leida graafikult männiliistude
kaalu liistu pikkuse ja ristlõike kaudu; bambusest teliku või
tiiva tugede kaalu; terastraadist osade kaalu ja ribisõrestikuga
mudeli, ribide kaalu. Kogukaalu arvutamisel peab meeles pidama, et mudeli
kate ja lakk raskendavad mudelit 15-20% võrra.
Lennuandmete
arvutus ja propelleril valik. Lennuandmete arvutamiseks on
vaja valmistada mudellennuki joonis mõõdus 1:1, 1:2 või
1:5 ja leida lennukaal.
Purimudellennukitel leitakse lennukiirus ja suurim aerodünaamiline
väärtus; kummimootoriga mudelitel aga lennukiirus suurim aerodünaamiline
väärtus ning suurim lennukaugus ja kõrgus mootorlennus
tuulevaikusel; kolbmootoriga mudelitel lennukiirus ja suurim aerodünaamiline
väärtus. Kolbmootoriga mudeli tõusunurk leitakse propelleri
valikuga. Lennukiiruse ja aerodünaamilise väärtuse kaudu
leitakse kõigil mudelitüüpidel vajumiskiirus.
Lennukiiruse, aerodünaamilise väärtuse ja vajumiskiiruse
leidmine. Koostame nimestiku kõigist õhuvoolus
olevatest mudeli osadest, märkides juurde nende ristlõiked.
Igale tõstejõudu mittearendavale osale leiame joonisel
toodud graafikul vastava vertikaaltelje ja võtame sirkli haarade
vahele lõigu, mille pikkus vastab osa ristlõikele dm2
-tes. graafik lenukiiruse ja aerodünaamilise
väärtuse leidmiseks
Lõigu kanname üle A-A-ga tähistatud vertikaalteljele.
Samuti toimime kõigi ülejäänud osadega. Lõigud
graafiliselt liitnud, tõmbame saadud summaarse lõigu otsast,
vasakult. paremale, horisontaali kuni lõikumiseni kaldsirgega,
mis tähistab mudeli tiiva pindala. Sealt edasi tõmbame vertikaali
graafiku ülaosasse ja märgime lõikepunkti esimeses
kõveratekimbus tähistatud tiiva külgsuhtega. Lõikepunktist
viime horisontaalsirge parempoolse vertikaalteljeni, millelt loeme mudellennuki
aerodünaamilise väärtuse. Edasi märgime vertikaali
lõikepunkti ülemises kõveratekimbus tiiva külgsuhet
tähistava kõveraga ja tõmbame sealt horisontaali
vasakule tiivakoormatuse kõverani. Saadud punktist viime vertikaali
alla horisontaalteljeni, millelt loeme mudeli lennukiiruse. Aerodünaamilise
väärtuse ja lennukiiruse kirjutame üles.
Aerodünaamilise väärtuse ja lennukiiruse kaudu saab leida
mudellennuki vajumiskiiruse lauglemisel.
Joonisel
toodud graafiku horisontaalteljelt viime lennukiirusele vastavast punktist
vertikaaljoone mudeli aerodünaamilisele väärtusele vastava
kaldjooneni. Joonte lõikepunktist tõmbame horisontaali
vertikaalteljeni, millelt leiame mudellennuki vajumiskiiruse.
Näide. Olgu mudeli lennukiirus 6 m/sek. ja aerodünaamiline
väärtus 12. Nagu näeme, on antud juhul vajumiskiirus
0,5 m/sek.
Graafikuid võib kasutada nii purimudellennukite kui ka kummi-
ja kolbmootoriga mudelite lennukiiruse, aerodünaamilise väärtuse
ja vajumiskiiruse leidmiseks.
Kummimootorigla,
mudellennukite lennukauguse ja kõrguse leidmine. Kummimootoriga
mudellennuki lennukaugus leitakse joonisel toodud graafikul.
Arvutanud välja kummimootori suhtelise kaalu, leiame vertikaalteljel
sellele vastava punkti ja viime sealt horiontaalsirge mudeli aerodünaamilist
väärtust tähistava kaldsirgeni. Lõikepunktist
tõmbame vertikaali horisontaalteljele ja loeme sealt lennukauguse
meetrites.
Graafikuilt
saab leida mudeli mootorlennukõrguse. Vertikaalteljelt, kummimootori
suhtelisele kaalule vastavast punktist, viime horisontaali kaldsirgeni,
mille juurde on märgitud mudeli aerodünaamiline väärtus.
Saadud lõikepunktist viime vertikaali alla horisontaalteljeni,
miIlelt loeme lennukõrguse meetrites.
Olgu öeldud, et graafiku andmed on kehtivad eeskujulikult reguleeritud
mudelile, mis lendab ilma tõusvate õhuvooludeta tuulevaikuses.
Tuul ja püstõhuvoolud, samuti kui ebaõnnestunud reguleeriminegi,
muudavad lennuandmeid tugevasti.
Kolbmootoriga
mudellennuki propelleri valik ja propelleriklotsi mõõtude
leidmine. Kolbmootoriga mudellennuki propellerile valitakse
niisugune kuju, läbimõõt ja samm, mis antud lennukiiruse,
mootori võimsuse ja pöörete arvu juures tagaks propelleri
kõige kasulikuma töö. Propeller peab arendama tõmmet,
mis tagaks mudelile küllaldase tõusunurga (mitte vähem
kui 15º). Joonisel toodud graafikul võib valida propelleri,
kui on teada mudellennuki kaal, lennukiirus, aerodünaamiline väärtus,
mootori võimsus ja pöörete arv. graafik
kolbmootoriga mudellennuki propelleri valikuks
Võimsuste teljelt (graafiku allosas olev vertikaaltelg) leiame
punkti, mis vastab mootori võimsusele (HJ), ja viime sellest
horisontaali vasakule (vt. noole suunda graafikul), lõikumiseni
mootori pöörete arvu sirgega. Lõikepunktist tõmbame
vertikaali üles lennukiiruse sirgeni ja sealt horisontaali paremale
lõikumiseni kõveraga A. Saadud punktist tõmbame
vertikaalid üles ja alla. Alumist vertikaali pikendame kuni lõikumiseni
kõveraga, mis tähistab mootori pöördeid, ülemist
kuni mootori võimsuse kõverani.
Graafiku alumises osas, vertikaali ja horisontaaltelje lõikumispunktis,
leiame propelleri suhtelise sammu. Sama vertikaali lõikumispunktist
mootori pöörete arvu kõveraga viime horisontaali paremale,
lõikumiseni mudeli lennukiiruse kõveraga ja sealt alla,
propelleri läbimõõdu teljele, millelt leiame propelleri
l äbimõõdu. Propelleri suhtelise sammu ja läbimõõdu
märgime üles.
Järgmiseks leiame, kui suure tõusunurga tagab mudelile propelleri-mootori
grupp. Selleks kasutame graafiku ülemist osa. Siin, vertikaali
l õikumispunktist mootori võimsuse kõveraga, tõmbame
sirgjoone paremale lennukiiruse jooneni. Saadud punktist viime vertikaaljoone
üles lennukaalu jooneni, sealt horisontaali vasakule aerodünaamilise
väärtuse jooneni ja Iõpuks vertikaali alla, mudeli
tõusunurga teljele, millelt loeme tõusunurga. Ületab
tõusunurk 15º, on propelleri-mootori grupp valitud õigesti;
on aga tõusunurk väiksem, siis peab mootori asendama võimsamaga,
leidma mudellennuki uue lennukaalu ja kordama arvutust.
Selgub, et selle graafiku abil on võimalik valida mitte üksnes
propelleri läbimõõtu ja sammu, vaid ka mootori tüüpi.
Teades propelleri läbimõõtu ja sammu, võib
leida propelleriklotsi mõõdud. Selleks kasutame alljärgnevatel
joonistel toodud graafikuid.
Algul leiame propelleri läbimõõdu kaudu propelleri
laba kolme ristlõike kaugused propelleri teljest.
Selleks
tõmbame propellerilIäbimõõdule vastavast punktist
vertikaalteljelt horisontaali paremale ja viime siis kaldsirgetel saadud
lõikepunktidest vertikaalid horisontaalteljeni, milledelt leiame
laba ristlõigete A, B ja C kaugused propelleri teljest.
Nüüd leiame propelleriklotsi kõrguse ja laiuse lõigete
A, B ja C kohal.
Joonisel toodud vasakpoolsel graafikul leiame klotsi laiuse ja kõrguse
lõikes A. Graafiku horisontaalteljelt, propelleri läbimõõtu
tähistavast punktist, tõmbame vertikaalid üles ja alla
kuni suhtelise sammu joonteni, ning sealt horisontaalid kuni vasakpoolse
vertikaalteljeni, millelt loeme propelleriklotsi kõrguse j a
laiuse lõikes A. Klotsi mõõdud lõikes B
määratakse keskmisel ja lõikes C - parempoolsel graafikul.
Saadud andmetel valmistatakse propelleri pealt- ja külgvaate sabloonid.
Kummimootoriga mudellennuki propelleri valik ja propelleriklotsi
mõõtude Ieidmine. Kummimootoriga mudellennuki
propelleri ja mootori valikul kasutame joonisel toodud graafikut.
Vertikaaltelje
alumisel osal leiame mudeli kaalu grammides ja viime sealt horisontaali
vasakule kuni kaldjooneni. Sealt edasi viime vertikaali üles kuni
horisontaaltelje vasaku pooleni, millelt loeme, mitmest 1*4 mm läbimõõduga
kumminiidist peab koosnema projekteeritava mudellennuki mootor. Murdarvu
puhul ümardatakse lintide arv lähema täisarvu poole.
Edasi pikendame vertikaali ülespoole kuni lõikumiseni kõveraga
ja viime sealt horisontaali paremale kuni kaldjoonteni. Kaldjoonte lõikepunktidest
tõmbame vertikaaljooned horisontaalteljeni, rnillelt loeme propelleriklotsi
laiuse ja kõrguse. Propelleri läbimõõdu saame
vertikaaltelje ülemiselt poolelt. Läbimõõdu
D, laba laiuse B ja kõrguse H järgi lõigatakse välja
propelleriklots joonisel näidatud kujul.